A principis d’octubre ja explicàvem la delicada situació en la qual es troba l’imperi digital construït per Mark Zuckerberg. El conglomerat digital està patint una autèntica sagnia en termes reputacionals. La imatge de la marca Facebook està malmesa fins al punt d’haver portat el seu fundador a canviar-li el nom. Una simple actualització estètica que no sembla suficient per a evitar la recaiguda en pràctiques corporatives moralment qüestionables.
Sabem prou bé que el nom no fa la cosa. Els professionals que es guanyen la vida analitzant empreses, tenen ben present que modificar la cultura que impregna una companyia resulta una tasca titànica. Aquesta “cultura empresarial” pot sintetitzar-se com el conjunt d’hàbits i comportaments adquirits pels seus membres i que, alhora, determinen l’actuació de l’organització. La conformen elements com el llenguatge, les creences, els valors o els símbols, que comparteixen les persones que integren una empresa. Hi juga igualment un paper determinant l’estil projectat per la direcció.
L’acumulació d’escàndols que han esquitxat Facebook els darrers temps no permeten confiar que, de la nit al dia, comenci a orientar les seves accions amb una perspectiva ètica. En atenció a l’impacte que és capaç de generar cal exigir-li aquesta responsabilitat social. Entre les acusacions més greus es troben les de provocar i agreujar malalties mentals als usuaris, promoure trastorns alimentaris entre els joves o facilitar el tràfic d’éssers humans a través de les seves plataformes.
Malgrat disposar d’un document intern que revelava, entre d’altres, que Instagram, propietat de Facebook, perjudicava la percepció del propi cos en 1 de cada 3 joves, l’empresa continuava treballant en una nova xarxa social adreçada específicament a menors de 12 anys. Tenint en compte aquests precedents, es fa difícil preveure que en l’escenari digital actual, més competitiu que mai, a Silicon Valley passin a supeditar l’èxit comercial a una major sensibilitat social. Convé no perdre de vista que l’essència del seu model de negoci és l’explotació permanent i sense miraments de la informació personal dels usuaris. A partir d’ara li’n direm Meta.