La Generalitat pateix un ciberatac inèdit el dia que s’estrena l’ampliació del “passaport covid”

A través de les xarxes socials, els perfils oficials de la Generalitat han fet pública l’existència de problemes tècnics que afectaven, a gran escala, els sistemes d’informació i comunicació de l’administració catalana. El funcionament de les seves webs i aplicacions mòbil s’ha vist compromès des de les set de la tarda d’aquest divendres.

Transcorregudes les deu hores del vespre, els canals de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals han atribuït la responsabilitat de la caiguda de la infraestructura pública digital a un ciberatac. L’Agència de Ciberseguretat de Catalunya hauria activat les contramesures dirigides a minimitzar l’impacte de l’acció i restablir els serveis afectats.

Ens trobaríem davant d’un atac de denegació de servei sobre les línies del CTTI. Aquesta modalitat, coneguda per DoS per les sigles en anglès, consisteix en la saturació dels recursos informàtics del sistema, sobrecarregant la seva activitat i provocant la pèrdua de connectivitat o impedint-ne l’accés als usuaris legítims.

Es tracta d’un atac insòlit. Per a trobar una situació semblant cal remuntar-se al patit durant la jornada del 9-N, l’any 2014. No obstant això, segons ha manifestat Jordi Puigneró, vicepresident de la Generalitat i responsable de Polítiques Digitals, el de fa set anys hauria estat quatre vegades més suau. El d’avui coincideix amb l’entrada en vigor de l’ampliació del “passaport covid” a Catalunya.

Contingut relacionat: