La decisió del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya d’anul·lar la Zona de Baixes Emissions de l’Ajuntament de Barcelona, ha coincidit amb una campanya mediàtica endegada per l’ISGlobal per a atribuir a la densitat de vehicles de motor greus perjudicis per a la salut humana. En menys de deu dies, l’entitat ha publicat dos articles que acusen la concentració a les ciutats de trànsit rodat d’augmentar el risc de patir ictus i cardiopaties, respectivament.
A les acaballes de l’any passat, els mitjans de comunicació convencionals es feien ressò d’una preocupant estadística elaborada per experts de la Universitat Politècnica de Madrid. D’acord amb l’estudi, basat en dades del MoMo i del Ministeri de Sanitat espanyol, el 2021 estigué marcat per un excés de defuncions a l’Estat.
Es registraren més morts de les esperades en tots els períodes de l’any, arribant-se, per exemple durant el mes de novembre, a xifres de gairebé 3.000 defuncions per damunt de les estimades. El nombre quadruplica les morts oficialment atribuïdes a la Covid-19 al llarg d’aquells trenta dies. Una realitat imprevista present arreu d’Occident i que també ha agafat per sorpresa les entitats asseguradores.
Per tant, es produí una sobremortalitat, estadísticament rellevant i de caràcter sostingut, no deguda al coronavirus. Un excés que podria ser fins i tot major, si es té en compte la controvertida metodologia aplicada en el recompte de dades epidemiològiques, que incrementa artificialment la incidència de la pandèmia.
Les institucions no han proporcionat a hores d’ara cap explicació sobre aquesta qüestió. Però es fa difícil deixar al marge de la formulació de qualsevol hipòtesi el principal fenomen ocorregut l’any 2021: un procés de vacunació sobre la immensa majoria de la població, per mitjà d’una tecnologia inèdita. L’esdeveniment massiu ha estat acompanyat d‘intents per part dels fabricants d’amagar els greus efectes adversos dels fàrmacs, així com d’interrupcions en diverses campanyes de vacunació després d’acreditar-se conseqüències indesitjades.
És en aquest context que l’Institut de Salut Global de Barcelona presenta estudis que vinculen ictus isquèmics i afeccions cardíaques als efectes de la contaminació generada per la circulació de cotxes a les ciutats. Precisament després de deixar enrere dos anys en què el trànsit rodat ha caigut a causa de les restriccions de la mobilitat i de bona part de l’activitat humana. Llum de gas.