L’epidèmia d’opiacis que assola els EUA revela la corrupció sistèmica existent al si de les autoritats sanitàries

Estrenada l’any 2021, la sèrie Dopesick relata magistralment la crisi de salut pública que encara es pateix als Estats Units entorn dels opiacis i situa damunt la taula el grau de responsabilitat de cadascun dels actors implicats.

Al llarg de vuit episodis, aquesta producció televisiva, disponible a la plataforma Disney+, descriu els estralls sanitaris i socials provocats per la comercialització de l’OxyContin. Pertanyent a la família dels opiacis, es tracta d’un potent analgèsic d’alliberació prolongada, fabricat per Purdue Pharma.

Malgrat l’elevada capacitat addictiva del fàrmac, la família Sackler, propietària de Purdue, va aconseguir que el 1995 l’Administració d’Aliments i Medicaments (FDA) permetés posar-lo al mercat sense la incorporació de l’etiqueta negra que adverteix professionals i consumidors del perill d’addicció associat.

El tipus d’autorització atribuïda al producte, que l’eximia de l’obligació d’informar dels seus veritables riscs, n’afavoriren les vendes i el feien més propens a ser prescrit per part dels professionals de la medicina.

Simultàniament, la corporació endegà una agressiva campanya publicitària, aprofitant la benigna qualificació proporcionada pel regulador nord-americà, que situava la probabilitat d’addicció per sota d’un 1%.

Aquesta circumstància fou igualment explotada comercialment per a convèncer multitud de facultatius, amb l’objectiu que receptessin el fàrmac als pacients amb dolor crònic. Purdue Pharma utilitzaria tota mena de reclams econòmics i reputacionals per tal de convèncer els doctors perquè recomenessin el seu producte estrella.

L’estratègia funcionà i es disparen les vendes de l’OxyContin, arribant a suposar el 80% dels ingressos de la farmacèutica, que tancaria l’exercici de 2010 amb una xifra de benficis equivalent a 3.000 milions de dòlars.

L’altra cara de la moneda es feia cada cop més visible als carrers del país. Segons les dades oficials del Centre de Control i Prevenció de Malalties (CDC) dels Estats Units, mig milió de persones van morir entre 1999 i 2019 a causa de sobredosis provocades per medicaments derivats de l’opi.

Una epidèmia en què l’OxyContin tingué una incidència preeminent, gràcies a les pràctiques de publicitat enganyosa i la negligència -per no dir-ne el favor- de les autoritats. Tal com s’exposa a Dopesick, el responsable de l’FDA que va possibilitar que l’agència donés llum verda a la comercialització de l’OxyContin, acabaria posteriorment ocupant una posició destacada dins l’organigrama de Purdue Pharma.

El gegant farmacèutic es declararia el 2019 en situació de fallida, a causa de les mil milionàries indemnitzacions a què ha hagut de fer front arran dels milers de demandes interposades als tribunals contra la companyia.

Aquest desenllaç, focalitzat en les severes conseqüències judicials i financeres sobre Purdue Pharma, que s’ha vist obligat fins i tot a canviar de denominació, ha contribuït a minimitzar el paper exercit per la resta d’actors implicats en la trama.

Així doncs, continuen intactes els incentius perversos que obren la porta actuacions abusives per part dels diferents estrats del sistema. També és plenament vigent en l’actualitat la mortífera epidèmia d’opiacis que continua assolant els Estats Units, al ritme d’unes 60.000 morts anuals.

Contingut relacionat: