Una auditoria sobre els seguidors a Twitter del perfil oficial del doctor Oriol Mitjà ha revelat que el 42,1% són comptes fraudulents. L’anàlisi s’ha realitzat per mitjà de l’eina d’SparkToro, especialitzada en la verificació d’audiències digitals.
La metodologia emprada utilitza una mostra aleatòria de 2.000 perfils entre els 100.000 comptes més recents a l’hora de seguir-lo. Un cop seleccionats, s’hi apliquen “més de 25 factors correlacionats amb spam/bot/comptes de baixa qualitat”.
D’acord amb els resultats obtinguts, dels 203.898 seguidors de Mitjà al moment d’iniciar-se l’estudi, gairebé 86.000 tindrien consideració de “fake followers“. Proporcionalment, es situa més de 10 punts per damunt de la mitjana de seguidors falsos que tenen els perfils amb un volum de seguiment semblant.
Segons els experts en reputació digital, un usuari pot recórrer a adquirir seguidors falsos amb la finalitat de millorar la seva imatge reputacional. Inflar artificialment l’interès generat, pot atraure seguidors reals a través de l’efecte conegut com a “principi d’autoritat”.
Aquesta mena de tècniques s’han anat perfeccionant al llarg del temps per tal d’esquivar-ne la detecció. S’han introduït elements basats en intel·ligència artificial que permeten aquests comptes interactuar sense necessitat d’intervenció humana, aparentant ser gestionats per usuaris reals.
Si bé el 2016 l’Oriol Mitjà va ser guardonat amb el premi “Català de l’Any” atorgat pel Periódico de Catalunya, la popularitat de l’investigador es deu fonamentalment a la crisi epidemiològica de la Covid-19 i a les seves incomptables aparicions als mitjans. A hores d’ara es resisteix a rebaixar l’alarma sanitària, mentre les dades allunyen l’amenaça epidemiològica i retornen el doctor, a poc a poc, a la irrellevància.
Per publicar un comentari heu de iniciar sessió.